top of page

"Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg"

In organisatie is het net zoals in relaties, er ontstaan manieren, gewoonten en werkwijzen die gebruikelijk worden. Ook wel patronen genoemd. Deze patronen samen vormen de organisatiecultuur, een manier van werken, die past bij de organisatie en die je ervaart als je er komt werken. Een mooie kreet hiervoor in het Engels is “ the smell of the place”. Als je al langer bij een organisatie werkt, ben je je vaak al minder bewust van de cultuur, omdat hij zo “normaal” voor je voelt. Je vraagt jezelf vaak niet eens af waarom je doet wat je doet. Het mooie van een bedrijfscultuur is als de patronen die er zijn voor je werken. Als je het “recept” kent, als je weet “hoe de hazen huppen”, kun je mooie resultaten bereiken, gebruikmakend van de werkwijzen. Ze creëren identiteit, helderheid, voorspelbaarheid. Er ontstaat een ons kent ons gevoel en je weet waar je aan toe bent, dat is fijn! Helaas kunnen de ingesleten patronen je ook afhouden van de verandering en vernieuwing die je wenst. Als je dat ervaart is het tijd om te gaan investeren in je bedrijfscultuur. Want cultuur is geen gegeven. Je kunt cultuur beïnvloeden, patronen doorbreken, en er direct mee starten. Net zoals bij een relatie heb je bij patronen twee keuzes; accepteren of in actie komen. 

Als je actie komt, bouw je stap voor stap aan de cultuur die je voor ogen hebt. Je wordt je bewust van de patronen die er zijn en de manier waarop jij ze, samen met anderen, (onbewust) in stand houdt, én wat je kunt doen om ze te doorbreken. 

Patronen die je helpen koester je. Je neemt afscheid van de patronen die de verandering in de weg zitten en ontwikkelt nieuw gedrag.

 

Wij hebben de expertise om je hierin te begeleiden. Dat begint met bewustwording, gaat door in het creeren van beweging, verandering, en we helpen je om het nieuwe gedrag flexibel te borgen. Zodat je in beweging blijft.

Voorbeelden van patronen die wij helpen doorbreken:

•    Klant staat niet centraal genoeg, interne gerichtheid 

•    Niet weten of je meerwaarde levert door onheldere of ongedragen doelen

•    Gebrekkige samenwerking tussen teams of afdelingen; ieder op zijn eigen eiland

•    Veranderen lukt niet, je krijgt de gewenste verandering niet voor elkaar

•    Gedoe binnen teams

Interesse?
Neem contact op voor een voorbeeld programma of een gesprek over maatwerk
bottom of page