Zoeken
  • Astrid Mimmel

Wanneer feedback niet werkt....

Bijgewerkt: jun 30


Een mooi artikel in de Harvard Business Review; over de illusie van feedback, ofwel waarom feedback niet werkt.

Auw! Dat is spannend. Organisaties vragen ons om hen te begeleiden om beter te worden in feedback. En we helpen ze graag daarbij. En nou schrijft HBR dat het niet werkt? Tijd voor een korte reflectie!

Wat is er aan de hand? Feedback is mega hip. Mede door een aantal verhalen van bedrijven die feedback heel centraal hebben gezet en streven naar een open cultuur waar alles gezegd mag worden, en je steeds feedback aan elkaar vraagt. Dit wordt versterkt door vlotte apps die het makkelijker maken om feedback te vragen en te geven. Mooie initiatieven, want feedback kan ons echt helpen om te groeien en sneller te leren. Als individu en als organisatie! Maar doordat het zo hip is wordt ook weleens kort door de bocht gegaan bij het geven van feedback.

Na lezing van het artikel blijven er twee dingen hangen:

  • Vergeet niet om bij jezelf te blijven als je feedback geeft. Het artikel is gebaseerd op onderzoek waaruit naar voren komt dat mensen vaak hun waarneming en beleving als dé waarheid neerzetten. Dan kom je al snel in een “welles-nietes” spelletje terecht. De feedback poging heeft dan weinig kans van slagen.

  • Én…... we leren beter als we goed in ons vel zitten. Als we kunnen voortbouwen op gebieden waar we al vermogens en sterktes ervaren.

Dus daarom drie tips:

  1. Bedenk dat feedback een cadeautje is. Geef sowieso altijd feedback vanuit je eigen gevoel en ervaring. En laat de beslissing om daar wat mee te doen bij de ander. Die ander is sowieso de enige die kan besluiten om te leren, om te veranderen. Net zoals bij een cadeautje, waarbij ook de ontvanger besluit wat hij of zij ermee gaat doen; gebruiken, ruilen, of weggeven…

  2. Wees alert op die kleine momenten waarin je iemand iets goeds ziet doen. En geef dat snel en vol enthousiasme aan. Zo geef je feedback over wat je wilt zien en geef je aan dat je daar meer van wilt. Tip voor de ontvanger; vraag dóór als iemand je dit soort feedback geeft; welk stukje was goed, wat deed ik dan? Immers……Hoe concreter, hoe beter!

  3. Bekijk ons filmpje over feedback nog een keer als je de stappen van feedback weer eens wilt zien.


118 keer bekeken
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • YouTube - White Circle

Voor contact met Mary Bouma:
Telefoon: 06-28195866

Voor contact met Astrid Mimmel:
Telefoon: 06-22468822

Email: info@vitaaldoormenselijkkapitaal.nl

KvK nr. 66304067 – BTW nr. NL. 856486930.B01

|   Powered by Fast Company

© 2016 Vitaal Door Menselijk Kapitaal